Rzecznik Praw Ucznia
- Opublikowano
„Pamiętaj, że nie tylko Ty masz prawa, inni też je mają”
Dyżur
Rzecznika Praw Ucznia:
środa 13.30 -14.15 sala nr 57
mgr B. Matejek
PLAN DZIAŁAŃ RZECZNIKA PRAW UCZNIA
w Gimnazjum im. K. K. Baczyńskiego w Kąkolewnicy
w roku szkolnym 2014 / 2015
L.p. |
Zadania do realizacji |
Odpowiedzialni |
Termin realizacji |
|
1 |
Omówienie aktów prawnych związanych z prawami i obowiązkami ucznia - Statut Szkoły, WSO, regulaminy |
- wychowawcy klas |
wrzesień |
|
2 3. |
Nawiązanie współpracy z Samorządem Uczniowskim Zorganizowanie spotkania uczniów gimnazjum z Rzecznikiem Praw Ucznia w celu omówienia jego statusu |
- Rzecznik Praw Ucznia
- opiekun SU -wicedyrektor |
wrzesień po zaprzysiężeniu zarządu SU na apelu szkolnym wrzesień |
|
4. |
Wyeksponowanie w widocznym miejscu aktów prawnych dotyczących praw ucznia |
- Rzecznik Praw Ucznia |
październik |
|
5. |
Wyeksponowanie w widocznym miejscu dyżurów Rzecznika Praw Ucznia |
- Rzecznik Praw Ucznia |
wrzesień |
|
6. |
Przygotowanie i przeprowadzenie wśród uczniów ankiety na temat roli Rzecznika Praw Ucznia |
- Rzecznik Praw Ucznia -opiekun SU |
wrzesień |
|
7. |
Przeprowadzenie lekcji o prawach ucznia w szkole |
- Rzecznik Praw Ucznia - wychowawcy klas I |
I sem. |
|
8. |
Sporządzenie raportu z działalności rzecznika |
- Rzecznik Praw Ucznia |
styczeń |
|
9. |
Rozpowszechnianie w szkole roli i przydatności działalności Rzecznika Praw Ucznia |
- Rzecznik Praw Dziecka - wychowawcy |
cały rok |
|
10. |
Przygotowanie i przeprowadzenie wśród uczniów ankiety na temat przestrzegania praw ucznia w szkole |
- Rzecznik Praw Ucznia -psycholog |
marzec |
|
11. |
Indywidualne spotkania z uczniami w celu poznania i rozwiązywania problemów Mediacje miedzy członkami społeczności szkolnej w sprawach naruszenia praw ucznia |
- Rzecznik Praw Ucznia - nauczyciele - wychowawcy -psycholog |
cały rok |
|
12. |
|
- Rzecznik Praw Ucznia |
raz w miesiącu |
|
13. |
Rozmowy z nauczycielami o problemach, z jakimi zgłaszają się uczniowie do rzecznika |
- Rzecznik Praw Ucznia |
cały rok |
|
14. |
Podsumowanie pracy Rzecznika Praw Ucznia, refleksja, wnioski |
- Rzecznik Praw Ucznia |
czerwiec |
Opracowała : B. Matejek
Rzecznik Praw Ucznia
"Granicą praw i wolności człowieka są prawa i wolności innych, dlatego w kontaktach międzyludzkich wszyscy musimy pamiętać, że nasze prawa kończą sie tam, gdzie zaczynają się prawa innych."
Prawo dziecka stanowi dobro chronione zarówno przez przepisy Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, umowy międzynarodowe, w tym szczególnie przez Konwencję o Prawach Dziecka , jak i wewnętrzne regulaminy oraz postanowienia instytucji pracujących z dzieckiem.
Każde dziecko ma fundamentalne prawo do wychowania i dorastania w atmosferze bezpieczeństwa, poszanowania jego godności i osoby. Uświadomienie tej zasady jest warunkiem mówienia o prawach dziecka. Dlatego podstawą powinna być znajomość swoich praw i zrozumienie tych praw przez dorosłych.
W rodzinie prawa dziecka realizowane są samoistnie poprzez identyfikację, przejmowanie wzorców postępowania, przekazywane przez rodziców , tradycje. W szkole natomiast o dobrym klimacie wychowawczym, gdzie dzieci czują się bezpieczne, gdzie mają poczucie partnerstwa w sprawach ich dotyczących, prawa dzieci realizowane są poprzez podmiotowy udział dzieci w życiu szkoły.
Rzecznik Praw Dziecka stoi na straży tych praw, z ukierunkowaniem ich na dobro dziecka , zapewnienia jego pełnego i harmonijnego rozwoju, poszanowania jego godności i podmiotowości. Rolą rzecznika jest upowszechnianie tych praw czemu może pomóc znajomość własnych praw przez dzieci i dorosłych. Każdy uczeń Naszej Szkoły powinien znać i przestrzegać prawa zawarte w Statucie Szkoły i Wewnątrzszkolnym Systemie Oceniania.
Zadania i rola Rzecznika Praw Dziecka-Ucznia w szkole:
-
Przeciwdziałanie łamaniu praw ucznia w szkole.
-
Zwiększenie świadomości prawnej dzieci, rodziców, nauczycieli.
-
Propagowanie praw ucznia i dziecka.
-
Współpraca z Samorządem Uczniowskim w zakresie upowszechniania praw i obowiązków ucznia.
-
Świadczenie pomocy uczniom (jak korzystać z praw i uszanować prawa innych).
-
Prowadzenie negocjacji między nauczycielem a uczniem.
Sposoby działania Rzecznika:
-
Załatwianie indywidualnych skarg.
-
Udzielanie porad uczniom, rodzicom, nauczycielom.
-
Współpraca z Poradnią Psychologiczną - Pedagogiczną, pedagogiem szkolnym.
-
Współdziałanie w realizacji programów profilaktycznych w szkole.
Uprawnienia Rzecznika:
-
Rzecznik Praw Ucznia nie zastępuje wychowawcy klasy.
-
Rzecznik Praw Ucznia ma prawo do swobodnego działania w ramach obowiązujšcych regulaminów.
-
Rzecznik Praw Ucznia działa według ustalonego trybu postępowania.
-
Rzecznik podejmuje działania na wniosek stron tzn. uczniów, nauczycieli lub pracowników administracji szkoły.