Pedagog
- Opublikowano
Pedagog szkolny - mgr Anna Morawska
Godziny dyżurów :
Poniedziałek 9.00 – 13.30
Wtorek 9.00 - 13.30
Środa 9.00- 13.30
Czwartek 9.00 - 13.30
Piątek 8.00 - 12.00
Jeżeli istnieje potrzeba spotkania się na inną godzinę jestem do Państwa dyspozycji.
Pedagog szkolny – któż to taki?
Gabinet, biurko, pisma, teczki indywidualne, stypendia i ulubione przez niektórych nauczycieli ostrzeżenie: „Bo pójdziesz do pedagoga!" - to często standard w myśleniu o roli mojej pracy.
Czasami zadaję sobie pytania:
- Czy rodzice, nauczyciele i uczniowie wiedzą, czym się zajmuje pedagog szkolny?
- Jakiego pedagoga potrzebuje współczesna szkoła?
Zacznę może od krótkiego wprowadzenia historycznego. Pedagog szkolny to osoba zatrudniona w szkole w celu uzupełniania, pogłębiania i rozszerzania działalności dydaktyczno-wychowawczej i opiekuńczej prowadzonej przez nauczycieli. Stanowisko to powołano do sprawowania opieki wychowawczej nad młodzieżą w szkole oraz do koordynowania współpracy z domem.
Obecnie najważniejszym dokumentem mówiącym o pracy pedagoga szkolnego jest Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. Nr 228, poz. 1487)
Głównym zadaniem należącym do psychologa szkolnego, w myśl cytowanego rozporządzenia, jest organizowanie na terenie szkoły pomocy psychologiczno – pedagogicznej dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
§ 29 w/w rozporządzenia mówi, iż do zadań psychologa w szkole należy:
- prowadzenie badań i działań diagnostycznych dotyczących poszczególnych uczniów, w tym diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych, a także wspieranie mocnych stron uczniów;
- minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz realizacja rożnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej w środowisku szkolnym i pozaszkolnym poszczególnych uczniów;
- prowadzenie terapii indywidualnej i grupowej.
Tyle mówi literatura i przepisy prawa, a jak wygląda codzienna praca?
Codzienna praca obejmuje:
· przeciwdziałanie niepowodzeniom szkolnym;
· działalność interwencyjną, środowiskową i socjalną;
· koordynowanie i mediacje w sprawach związanych z nauką i wychowaniem,
· organizowanie działalności profilaktycznej i terapeutycznej w szkole.
Drogi uczniu – jeżeli:
- Martwi Cię coś, z czym nie potrafisz sobie sam poradzić.
- Czujesz się samotny i niezrozumiany.
- Nie potrafisz porozumieć się z nauczycielem.
- Masz problemy rodzinne, znajdujesz się w trudnej sytuacji materialnej.
- Chcesz podzielić się swoją radością, sukcesem.
- Chciałbyś pomóc innym, nie wiesz w jaki sposób.
- Masz ciekawe pomysły, którymi chcesz się podzielić.
Dla rodziców i nauczycieli pedagog może być pomocny:
- w rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb ich dziecka
- przyczyn niepowodzeń szkolnych
- w określaniu form i sposobów udzielania pomocy dziecku i rodzinie.
Działania pedagoga szkolnego obejmują zatem wszystkie
płaszczyzny szkolnego życia.
W ramach swojej pracy pedagog szkolny współpracuje z takimi placówkami wspierającymi szkołę w realizacji zadań dydaktyczno – wychowawczych, w tym:
- Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną
- Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej
- Gminną Komisją Rozwiązywania Problemów Alkoholowych
- Sądem Rejonowym – głównie Wydział III Rodzinny i Nieletnich
- Zespołem Interdyscyplinarnym
- Komendą Powiatową Policji;